torsdag den 9. juni 2011

Citronmåne? Are you kidding me???

I morgen fejrer 5.Xs vinterbørn fødselsdag for klassens sommerbørn og Ældstebarnet skal medbringe muffins. Citronmånemuffins, tak!

Første gang jeg så denne opskrift, listede jeg rundt om den i flere uger, før jeg overgav mig. Citronmåne, det er jo næsten så usselt, som det overhoved kan blive, kagewise. Denne version, der lokkede med indbydende, solgyldne billeder af tyktflydende, nykogt citronsirup og en næsten hypnotisk og ærlig talt foruroligende virkelighedstro illusion af duftende citrustræer, stammer fra en af mine absolutte yndlings kagebøger - "Sweet Secrets" af Carine Goren - som er Israels førende kagegudinde. Og tro mig, den gør den syntetiske, gule rædsel fra tanken så meget til skamme, at der ikke er nogen vej tilbage, når du først én gang har bagt din egen citronmåne, eller, i dette tilfælde, dine egne citronmånemuffins.

Jeg ved, at denne opskrift har udløst adskillige ægteskabstilbud og at den, siden jeg offentliggjorde den et andet og mere hemmeligt sted på Nettet, har bredt sig som en steppebrand i bibliotekarkredse i det nordlige Jylland, hvor folk efter sigende vrider sig på gulvet af fryd. Den oprindelige kage bages i 2 sandkageforme, men det gør jeg ikke. Jeg svarer ikke for følgerne, men her kommer opskriften:

Citronmåne (Extra Lemony Lemon Loaf)

-  185 g. blødt smør
-  400 g. sukker
-  3 æg
-  420 g. mel
-  1 spsk. bagepulver
-  ½ tsk. natron
-  ½ tsk. salt
-  2½ dl. kærnemælk
-  revet skal af 2 økologiske citroner
-  2 spsk. citronsaft

1. tænd ovnen på 180 grader
2. Pisk æg og sukker sammen til en cremet konsistens, bedst i mixer på mellemste trin. Tilsæt æggene et ad gangen og pisk godt imellem hver gang.
3. Sigt mel, bagepulver, natron og salt sammen. Sæt mixeren på laveste trin og sigt blandingen i ad tre gange, skiftevis med kærnemælken. Bland godt for hver gang. Tilsæt citronsaft og skal og bland godt.
4. Hæld i en bagepapirsbeklædt form, ca. 25 cm dia. (forhøj siderne med bagepapir, kagen hæver meget),  eller i ca. 25 US-size muffinforme , der kun skal fyldes ½ op. Bag i ca. 55 - 60 min, til kagen føles fast og kan bestå "strikkepindsprøven". Muffins bager i ca. 30 min. Tag ud og afkøl i 10 min.

 Sirup:

-  1½ dl. friskpresset citronsaft
-  2 dl. sukker
-  4-5 tynde skiver økologisk citron

5. Bring citronsaft og sukker til kogning i en kasserolle. Tilsæt citronskiverne og kog i yderligere 1 min. Fjern fra varmen.
6. Tag kagen ud af formen, men lad bagepapiret på bunden sidde (muffins bliver i papirformene) og placer den på en kagerist. Læg bagepapir på bordet under, til at opsamle den overskydende sirup. Prik kagen med en tynd strikkepind, så optages siruppen bedre. Hæld den varme sirup langsomt over kagen, en skefuld ad gangen.
7. Afkøl og lad kagen samle sig i min. 1 time

Glasur:

- 2½ dl. flormelis røres sammen med
- 2 spsk. citronsaft og hældes ud over den afkølede kage.

Lad smagen af sommer brede sig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar